RozemarijnOnline




Versanalyse en interpretatie
-
korte bespreking gedicht






















Versanalyse en interpretatie
korte bespreking gedicht


Judith Herzberg - Blauwe anemonen
In: Zoals, 1992





Gastenboek. Onderwerp: Blauwe anemonen
(23 februari 2012)


Hallo Rozemarijn,

Ik heb morgen een korte poëziepresentatie over het gedicht "Blauwe anemonen" van Judith Herzberg. Ik vind het best wel moeilijk en vond toen uw website. Zou u mij kunnen helpen met wat informatie over het gedicht (parafrase, metrum, interpretatie, zulk soort dingen)? Ik hoop dat u mij wil helpen. En dat ik hier niet te laat voor heb gemaild.

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Harjan.




Antwoord     (23 februari 2012)


Dag Harjan,

Ik vind net je mailtje. Bedoel je het onderstaande gedicht? Dan zal ik er het komende uur wel even naar kijken.

Voor nu met groet, Rozemarijn.

www.rozemarijnonline.net - Kenmerken van poezie
www.rozemarijnonline.net - Gedichten met een bespreking

---

Blauwe anemonen


1.  Boeket met dertig blauwe anemonen.
2.  Eén is een paar keer in zijn steel geknakt,
3.  bij elke knak heeft hij een andere draai genomen.
4.  Zo is die bloem de enige die recht naar buiten kijkt.
5.  Denk niet meteen: dit is de dichter. Die weet nog niet
6.  met welke van de dertig hij het meeste één is.
7.  Weet nog niet eens dat hij straks
8.  blauwe anemonen krijgt.


Judith Herzberg
In: Zoals (1992).





Re:     (23 februari 2012)


Hallo Rozemarijn,

Ja dat gedicht bedoel ik. Nou hartstikke bedankt!

Groet, Harjan.





Re:     (23 februari 2012)


Dag Harjan,

Allereerst: waar gaat het gedicht over? De titel, 'Blauwe anemonen', geeft aan dat het over bloemen gaat en in de eerste regel gaat het over een 'boeket'. Het gedicht gaat dus over een boeket bloemen. Herzberg noemt expliciet dat het over 30 anemonen gaat, het zou dus bijvoorbeeld een boeket kunnen zijn voor iemands dertigste verjaardag.

De eerste vier regels hangen inhoudelijk samen en de laatste vier regels hangen inhoudelijk samen.

De eerste vier regels (r. 1-4) bevatten een beschrijving van het boeket bloemen. Het zijn 30 blauwe anemonen, waarvan er één een geknakte stengel heeft. De stengel is meerdere keren geknakt (r. 3), waardoor deze bloem 'recht naar buiten kijkt' (r. 4), blijkbaar steekt hij uit het verpakkingspapier.

De tweede vier regels (r. 5-8) gaan over de ontvanger van het boeket. Het boeket is voor een dichter, die nog niet weet dat hij een bos bloemen zal gaan krijgen (r. 7-8).

In de 5e regel gebeurt iets opmerkelijks. Iemand wordt aangesproken: 'denk niet meteen...'. Ook de lezer van het gedicht voelt zich bij zo'n zin aangesproken; en misschien richt Herzberg zich wel expliciet tot de lezer. Zij doorbreekt hierbij een verwachtingspatroon: in het gedicht geeft zij aan wat je in ieder geval niet moet denken. Met andere woorden: zij geeft in het gedicht aanwijzingen voor een interpretatie. Dit is natuurlijk heel ongebruikelijk en opmerkelijk.

Wat moet je 'niet meteen denken' (r. 5)? Je interpretatie moet niet meteen zijn, dat Herzberg in de eerste vier regels bedoelt dat de geknakte bloem symbool staat voor de dichter. Zij zegt dat de dichter eerst zelf moet bepalen in welke bloem hij zichzelf het meest herkent.

Ik weet niet of jou bekend is of Judith Herzberg dit gedicht voor iemand schreef, bijv. dat er een opdracht bij staat in de oorspronkelijke bundel. Het lijkt er in ieder geval op, dat dit gedicht verwijst naar een werkelijke gebeurtenis en een werkelijke dichter, aan wie Herzberg bloemen gaf. Mogelijk staan de dertig bloemen voor dertig jaar, en dan zou je kunnen veronderstellen, dat er in het leven van die dichter één jaar is geweest dat hij 'geknakt' is geraakt, dat er bijvoorbeeld erge dingen zijn gebeurd. Herzberg stelt nu in het gedicht dat je niet meteen moet veronderstellen dat iemand zichzelf vervolgens identificeert met zo'n slecht jaar. Er zijn immers ook 29 goede jaren, en mogelijk ontleent iemand daar veel meer zijn identiteit aan.

Sterker nog, de dichter weet nog niet eens dat hij bloemen zal krijgen (op het moment dat het gedicht speelt, heeft hij de bos bloemen nog niet eens gekregen), waarmee zij dus benadrukt dat je niet te snel met een oordeel moet klaar staan. De dichter moet eerst zelf de kans krijgen om zich een mening te vormen.

Het is bekend van Judith Herzberg dat zij vaak een voorval in de werkelijkheid als uitgangspunt neemt voor een gedicht en dat vervolgens gebruikt om de lezer ergens over te laten nadenken. Ook hier laat ze je nadenken over niet te snel klaar staan met een oordeel, niet te snel iets te vinden over iemand, en eerst af te wachten wat die persoon zelf vindt.


Voor het metrum is redelijk een jambe aangehouden. De zinnen hebben echter niet allemaal een gelijke lengte (ze hebben niet eenzelfde aantal beklemtoonde lettergrepen). Er is sprake van anti-metrie bij 'één is' (r. 2) en van twee onbeklemtoonde lettergrepen na elkaar bij 'dichter die' (r. 5). Op die plekken ontstaat wat meer nadruk.

Er is geen eindrijm gebruikt, al is er wel een aantal keer assonerend rijm gebruikt (alleen de klinker komt overeen): anemonen-genomen; geknakt-straks; kijkt-krijgt. Deze herhaling van klanken zorgt toch voor een gevoel van eenheid in het gedicht.


Ik hoop dat je zo verder komt met je presentatie over dit gedicht. Meer kan ik er, in deze recordtijd, niet uithalen ;-) Je kunt mijn website als bronvermelding opnemen.

Veel succes met het uitwerken van je presentatie.

Met vriendelijke groet,

Rozemarijn.

---

Bron:
Rozemarijn van Leeuwen, 'Over poëzie. Een aantal kenmerken van poëzie uitgelicht'. Op: http://www.rozemarijnonline.net/poezie_kenmerken.html.





Re:     (23 februari 2012)


Hallo Rozemarijn,

Misschien een beetje onbeleefd, maar zou u ook even naar de stijlfiguren en beeldspraak willen kijken, dit vind ik nogal lastig...

Alvast heel erg bedankt.

Groet, Harjan.





Re:     (23 februari 2012)


Dag Harjan,

ik kan natuurlijk niet je gehele huiswerk voor je gaan maken, dat is niet de bedoeling  ;-)
Ik probeer met mijn website mensen vooral laten te begrijpen waar een gedicht over gaat.

Toch een paar suggesties:

Stijlfiguren:
(overzicht http://www.rozemarijnonline.net/poezie/stijlfiguren.html)
r. 1: ellips (onvolledige zin), zin bevat geen werkwoord
r. 5: allocutie (aanspreking), lezer wordt aangesproken
r. 5 en 7: repetitio (herhalen van woorden), weet nog niet, weet nog niet

Beeldspraak kan ik zogauw niet ontdekken.

Ik begrijp dat je het lastig vindt. Het is ook lastig.

Met groet weer!

Rozemarijn.


www.rozemarijnonline.net - Kenmerken van poezie

www.rozemarijnonline.net - Gedichten met een bespreking







Re:     (23 februari 2012)


Hallo Rozemarijn,

Hartstikke bedankt voor de nuttige informatie en de super snelle reacties. Ik zal hier veel aan hebben!

Nogmaals bedankt!

Groet, Harjan.







Bespreking gedicht: Rozemarijn van Leeuwen (februari 2012)   © zie hieronder.
Gedicht: Judith Herzberg, Blauwe anemonen. In: Zoals, 1992.

Overzicht alle besprekingen gedichten: Lijst gedichten met bespreking.




© copyright 2012. Het is alleen toegestaan om gegevens van deze pagina over te nemen met gebruikmaking van de volgende verwijzing:
Rozemarijn van Leeuwen, Versanalyse en interpretatie. Judith Herzberg, Blauwe anemonen (2012). Bron: http://www.rozemarijnonline.net/poezie_gedichten.html.





Overzicht van gedichten:
lijst van gedichten met bespreking




<  
  >